5 porad jak przekonać szefa do szkolenia.

5 porad jak przekonać szefa do szkolenia.
Podziel się

Znalazłeś szkolenie idealnie dopasowane do Twoich potrzeb i chcesz wziąć w nim udział, ale obawiasz się, że nikt prócz Ciebie nie podzieli tego entuzjazmu?

Sam dobry pomysł nie wystarczy, trzeba jeszcze wiedzieć, jak przekonać do niego innych. Zanim rozpoczniesz rozmowę z przełożonym, przeczytaj nasz krótki poradnik. 

Każdy szef jest inny, ale istnieje 5 uniwersalnych sposobów na to, jak rozmawiać z przełożonym, żeby przekonać go do swoich racji, które sprawdzą się w każdej sytuacji. Nieważne, czy starasz się o indywidualne spotkania coachingowe, czy udział w szkoleniu dla całego zespołu, korzystając z naszych wskazówek, zwiększasz swoje szanse na uzyskanie zgody szefa.

Przekonanie, że nie masz na nic wpływu, to pierwszy krok do wypalenia zawodowego. Zamiast pogrążać się we frustracji, dowiedz się, jak rozmawiać z szefem i walcz o swoje pomysły!

1. Myśl jak Twój szef

Zmiana perspektywy to klucz do sukcesu podczas rozmowy z przełożonym. Chcąc przekonać innych do swoich racji, musisz doskonale zrozumieć ich potrzeby. Zastanów się, jaki cel może mieć Twój szef i przekonaj go, że proponowane rozwiązanie jest najlepszą drogą, aby go osiągnąć.

Mów językiem korzyści. Twój pomysł jest produktem. Aby twój szef chciał w niego zainwestować, musisz go dobrze sprzedać.

W sprzedaży od lat wykorzystywany jest język korzyści, oparty na wyrażeniach i zwrotach, które zamiast opisywać poszczególne cechy produktu, podkreślają, co dzięki jego wykorzystaniu może zyskać klient. Nie opowiadaj o tym, na czym polega pomysł ani dlaczego chcesz go wcielić w życie. Twój szef zainteresuje się pomysłem, jeśli zauważy, że dzięki jego realizacji będzie mógł otrzymać dodatkowe korzyści dla siebie.

Załóżmy, że chcesz wziąć udział w szkoleniu z komunikacji asertywnej. Twojego szefa z pewnością nie zainteresuje fakt, że w ten sposób wzbogacisz swoje CV. Możesz jednak przekonać go, tłumacząc, że nowe kompetencje pozwolą Ci efektywniej reagować w sytuacjach trudnych i konfliktowych. W rezultacie udział w szkoleniu podniesie poziom jakości obsługi klienta w firmie, co będzie również jego sukcesem.

Jakie korzyści mogą być istotne dla Twojego szefa?

Każda firma działa po to, żeby przynosić korzyści finansowe. Ale dodatkowe pieniądze pochodzą nie tylko ze sprzedaży dóbr i usług, to także optymalizacja procesów i zwiększenie wydajności poszczególnych pracowników. Mówiąc kolokwialnie, szkolenie musi być po coś. Dlatego przekonaj szefa, że środki finansowe przeznaczone na doskonalenie kompetencji Twoich lub całego zespołu przełoży się na efektywniejszą pracę – wykonywaną w krótszym czasie lub wyższej jakości. 

2. Zbuduj poparcie

Pomysł zgłaszany przez jedną osobę łatwo zbagatelizować, ale jeśli za inicjatywą opowie się większa grupa pracowników, Twój szef będzie musiał zwrócić na niego uwagę. O tej zasadzie doskonale wiedzą organizacje społeczne i stowarzyszenia, które pragnąc poparcia dla swoich projektów, organizują pikiety i zbierają podpisy pod petycjami. 

Szukając sposobu na przeforsowanie swojego pomysłu, możesz zabawić się w działacza społecznego lub polityka i poprowadzić kampanię promującą Twoje postulaty wśród współpracowników. Nie musisz jednak rozwieszać plakatów lub organizować spotkań czy wieców, w tym przypadku lepiej sprawdzi się dyskrecja. 

Spróbuj poruszyć temat udziału w szkoleniach podczas niezobowiązującej rozmowy przy kawie lub wspólnego wyjścia służbowego. W ten sposób zbadasz nastawienie swoich współpracowników do podnoszenia kompetencji zawodowych. Podczas indywidualnych rozmów o wiele łatwiej będzie Ci przekonać ich do swoich racji. Nawet jeśli to się nie uda, zdobędziesz wiedzę na temat ewentualnych obiekcji, na podstawie których będziesz mógł przygotować kontrargumenty, które wykorzystasz podczas rozmowy z przełożonym. Być może nawet udoskonalisz pomysł o nowe elementy. 
W swój plan możesz zaangażować również koleżanki i kolegów z pracy, dzięki którym z Twoją inicjatywą wkrótce będzie identyfikować się większa część zespołu.

3. Pokaż swoje pomysły

Wprowadzenie nowego logo lub produktu zaczyna się od przygotowania wizualizacji. Zamiast godzinami opowiadać szefowi o szkoleniu, pokaż mu, jak będzie wyglądała przyszłość, kiedy pracownicy nabędą już nowe umiejętności. 

Rozważając przeznaczenie dużej kwoty pieniędzy na sfinansowanie prestiżowego szkolenia, Twój szef może mieć zastrzeżenia co do jego skuteczności. W tej sytuacji możesz posłużyć się przykładami innych firm, które dzięki szkoleniom pracowniczym podniosły poziom obsługi klienta lub zostały wyróżnione jako najlepszy pracodawca roku i z łatwością rekrutują nowe talenty. Zdobądź informacje na temat firm słynących z regularnego inwestowania w rozwój pracowników lub poszukaj podmiotów z tej samej branży, które w ostatnim czasie przeznaczyły na ten cel znaczne środki. Nikt nie będzie chciał pozostać w tyle za konkurencją.

Zachęć przełożonego, aby przetestował proponowane rozwiązanie. Pilotażowa edycja projektu to najlepszy sposób, żeby przekonać szefa o jego wartości. Zaproponuj szefowi, żeby na początek wysłać na szkolenie tylko kilku pracowników lub jeden dział, a następnie ocenić jego rezultaty. 

4. Sięgnij po dane liczbowe

Twój szef operuje cyframi. Roczne raporty i sprawozdania obfitują w wykresy i tabelki, a decyzje na najwyższych szczeblach zapadają w oparciu o wskaźniki i wyniki szczegółowej analizy danych. Dlatego poprzyj swoje pomysły konkretnymi wyliczeniami.

Konkurencyjne firmy korzystają już z nowego narzędzia i zanotowały wzrost sprzedaży? A może chwalą się korzyściami, jakie przyniosła platforma e-learningowa. Przejrzyj najnowsze statystyki, przeanalizuj trendy rynkowe, przeprowadź własne badania i symulacje i pokaż je szefowi.

Szkolenia rozwojowe to również część działań motywacyjnych. Przeprowadź krótką ankietę wśród współpracowników, udowadniając, że doskonalenie umiejętności zawodowych jest dla nich ważne. Spróbuj zasugerować szefowi, z jakimi kosztami może wiązać się zatrudnienie nowych pracowników, jeśli obecni zechcą przenieść się do firm, które chętnie zainwestują w ich rozwój.

Aby jednak dane liczbowe mogły przemówić na Twoją korzyść, muszą być zaprezentowane w czytelnej formie.

3 zasady skutecznej wizualizacji danych:

  1. Wybierz tylko najważniejsze informacje. Zbyt duża ilość danych przyniesie odwrotny skutek. Na pewno wiesz jak to jest, kiedy ktoś zasypuje Cię dużą liczbą informacji, a Ty nie jesteś w stanie zapamiętać żadnej z nich. Zachowaj wszystkie swoje przemyślenia dla siebie. Podczas rozmowy z szefem skup się tylko na kluczowych informacjach, które mogą wpłynąć na jego decyzję.
  2. Dane liczbowe powinny być zaprezentowane w sposób przejrzysty i łatwy do przyswojenia dla Twojego rozmówcy. Pomiędzy danymi występują różnego rodzaju zależności. Zastanów się, czy chcesz pokazać korelację, wskazać na wyjątek lub uwidocznić trend rynkowy, a następnie dobierz odpowiedni sposób prezentacji danych.
  3. Pamiętaj, że kluczem do sukcesu jest prostota. Działanie nowego procesu najlepiej pokażesz za pomocą krótkiej infografiki, która w uporządkowany sposób przedstawi jego kolejne etapy. Nie przesadzaj z oryginalnością i wyszukanymi ozdobnikami, w prezentacji dla szefa wystarczy, jeśli ograniczysz się do prostych symboli i schematów.

5. Wzbudź zaufanie

Każda innowacja wiąże się z mniejszym lub większym ryzykiem. To naturalne, że Twój szef ostrożnie podchodzi do nowego rozwiązania. Zanim zdobędziesz jego zaufanie, musisz zabawić się w specjalistę ds. PR i popracować nad własnym wizerunkiem.

Aby zbudować swój autorytet w miejscu pracy, nie wystarczy być dobrym pracownikiem i wywiązywać się z powierzonych obowiązków. Naucz się głośno chwalić swoimi sukcesami. Mówienie o tym, co udało Ci się osiągnąć, nie jest przejawem próżności, ale buduje Twoją zawodową pozycję. Pamiętaj, że Twój szef widzi wyniki. 

Buduj osobistą markę na dwa sposoby:

  1. z największą starannością wypełniaj swoje obowiązki,
  2. zadbaj, żeby sukces, który osiągniesz, nie został przypisany całemu zespołowi, ale żeby Twój szef dokładnie wiedział, kto za nim stoi.

Szef łatwiej zaufa najlepszemu pracownikowi w swoim teamie, wierząc, że skoro wcześniej udawało Ci się odnosić sukcesy, być może nowe rozwiązanie też do nich doprowadzi.

Czasami, aby przekonać przełożonego do swoich racji, musisz wykazać się odrobiną sprytu. Jeśli Twój szef najzwyczajniej w świecie Cię nie lubi lub pracujesz w firmie od niedawna, a budowanie wizerunku eksperta mogłoby zająć zbyt wiele czasu, do przeforsowania swojego pomysłu możesz wykorzystać autorytet innego pracownika. Niech za Twoim pomysłem opowie się osoba, z której zdaniem szef zawsze się liczy i która jest szanowana również wśród innych członków zespołu.

Dotarłeś do tego momentu i nadal obawiasz się czy uda Ci się przekonać szefa, aby wysłał Cię na szkolenie? Weź głęboki oddech, wyprostuj się i pewnym krokiem wejdź do jego gabinetu. Jesteś doskonale przygotowany i pewny, że Twoje rozwiązanie jest najlepsze. Pozostało Ci tylko wziąc głęboki wdech i ...do dzieła!
 

Bądź na bieżąco. Zapisz się do naszego newslettera

Czego jeszcze możemy Cię nauczyć