Dlaczego platformy wideo wypierają LMSy i co wybrać dla pracowników?

Dlaczego platformy wideo wypierają  LMSy i co wybrać dla pracowników?
Podziel się

Zdaje się, że wszystko, czego dziś potrzebujesz, aby odblokować nieograniczone możliwości doskonalenia swoich umiejętności lub zdobycia zupełnie nowych, to szybkie łącze internetowe. To samo tyczy się zaprojektowania programów rozwojowych dla Twoich pracowników. Edukacja zdalna przypomina jednak chwilami szwedzki stół, zaś oszałamiająca liczba dostępnych opcji może szybko doprowadzić do paraliżu analitycznego.

 

Rodzaj wybranego systemu nauczania online będzie rzecz jasna zależał od oczekiwań względem niego. Dla procesu decyzyjnego, oczywiście pomijając dobrą znajomość grupy docelowej, najbardziej istotne powinny być odpowiedzi na pytania: „Czego mają nauczyć się uczestnicy?” oraz „Która platforma najlepiej pomoże im w osiągnięciu ich celów edukacyjnych?”. Nie bez znaczenia będą również parametry techniczne, warstwa wizualna i kompetencje oraz doświadczenie zaangażowanych we współpracę trenerów.

eLearning nieustannie ewoluuje, aby dostosowywać się do zmieniających się potrzeb organizacji i jej członków. Kiedyś systemy zarządzania nauką (LMS) i platformy typu Moodle były wystarczające, aby obsłużyć wszystkie Twoje potrzeby szkoleniowe. Obecnie jednak prym wiedzie format wideo, który stał się integralną częścią korporacyjnej edukacji. Jeśli więc nadal zastanawiasz się, czy na potrzeby Twojej firmy bądź zespołu warto wykupić wideo-hosting lub dostęp do dedykowanej platformy z filmami, ten artykuł pomoże Ci podjąć decyzję.

Wideo radykalnie zmniejsza koszty związane ze szkoleniem i nauką w firmie oraz optymalizuje rozpowszechnianie wiedzy w organizacjach

Edukacyjne filmy mogą być szybko uchwycone i zmontowane za pomocą dowolnego urządzenia nagrywającego, a jednocześnie zwiększają stopień retencji wiedzy u uczniów. Tego typu treści, przesyłane strumieniowo, można łatwo łączyć z innymi zasobami cyfrowymi, takimi jak prezentacje, pliki PDF czy obrazy. Dzięki temu wiedza jest przechowywana w łatwo przeszukiwalnej, indeksowanej i kategoryzowanej bibliotece wideo, umożliwiającej zarówno strukturalne, jak i niestrukturalne podejście do procesu nauczania. Uczniowie mogą znajdować, przewijać i odtwarzać filmy z dowolnego urządzenia, mając jednocześnie możliwość pobierania treści do przeglądania w trybie offline.

Wiele systemów zarządzania nauczaniem nie jest zaprojektowanych do obsługi wymagań wideo

Jasne, istnieją LMS, które obsługują wideo, ale jeśli chodzi o dostępne funkcje, są one bardzo ograniczone. Nie współpracują one również z plikami o dużych rozmiarach oraz często mają trudności związane z przepustowością. Nierzadko występują u nich także problemy ze zgodnością z różnymi urządzeniami, wtyczkami i narzędziami do wideokonferencji. Jeśli więc zależy Ci na przechwytywaniu filmu na ekranie lub transmisji lekcji na żywo, to prawdopodobnie będziesz potrzebować bardziej wydajnej platformy wideo.

Co więcej, dzięki wszechobecności YouTube’a większość ludzi, szczególnie Twoi pracownicy z pokolenia millenialsów, jest powszechnie przyzwyczajonych do oglądania filmów o wysokiej jakości, a wszystko inne jest uważane za przykład obniżenia user-experience. Jako że LMS nie został zaprojektowany z myślą o odtwarzaniu HD, jego skuteczność jako narzędzia do nauki opartego na wideo jest mniejsza. Nawet rozwiązania LMS, które zapewniają obsługę wideo, nie oferują łatwego w użyciu interfejsu użytkownika podobnego do YouTube’a.

 

 

LMS nie sprzyja nauce społecznej

Technologia zmodernizowała sposób komunikowania się i uczenia się w miejscu pracy. Współcześni pracownicy, zwłaszcza z pokolenia millenialsów, preferują środowiska pracy oparte na współpracy, które dają możliwość wnoszenia wartościowego wkładu przez jednostki, a także uczenia się społecznego, wśród rówieśników. Organizacyjna platforma edukacyjna musi więc ułatwiać korzystanie z mediów cyfrowych, takich jak wideo, aby pracownicy mogli czerpać od siebie nawzajem, jednocześnie tworząc oryginalne treści i dzieląc się najlepszymi praktykami, poradami, specjalistycznymi filmami i kreatywnymi prezentacjami, z których każdy mógłby skorzystać.

Nauczanie wideo nie tylko zachęca do współpracy i dzielenia się wiedzą między rówieśnikami i współpracownikami. Nagrywając i udostępniając własne filmiki, pracownik będzie mógł też wnieść swój wkład/informację zwrotną do systemu nauczania. Odchodzący na emeryturę eksperci merytoryczni mogą również wykorzystać to medium do przekazania innym swojej wiedzy instytucjonalnej, która będzie przechowywana i udostępniana przyszłym członkom zespołu. System LMS nie wystarczy do tworzenia i share’owania filmów, a zatem ograniczyłby Twój potencjał uczenia się społecznościowego.

System zarządzania nauką nie obsługuje analizy wideo

Po co Ci filmy szkoleniowe i edukacyjne, jeśli Twoi pracownicy nie mogą ich zlokalizować, kiedy ich potrzebują lub jeśli nie mogą znaleźć konkretnej informacji w filmie, z której muszą wyciągnąć wnioski? W związku z rosnącą liczbą i rozmiarem filmów szkoleniowych dla biznesu niezwykle ważne jest, aby treści wideo były łatwo dostępne - podobnie jak w wyszukiwarce Google.

Co więcej, platformy wideo zapewniają wszechstronne analizy i solidny system raportowania ze szczegółami dotyczącymi wszystkich aspektów interakcji ucznia z dostępną na nich treścią. Obejmuje to szczegółowe informacje, takie jak kto oglądał wideo, jak długo i jak często, a także ogólne trendy i dane graficzne dotyczące najczęściej odtwarzanych materiałów, w tym wskaźniki rezygnacji (w którym momencie ludzie przestali oglądać wideo i czy obejrzeli film do końca).

Takie szczegółowe analizy są niezbędne dla wszystkich trenerów, którzy chcą śledzić dane dotyczące oglądania, wyodrębniać raporty z postępów, analizować, które typy filmów są najbardziej preferowane, a nawet rozdawać certyfikaty szkoleniowe z pełną wiedzą na temat wszystkich statystyk wydajności i zgodności. Zrozumienie, w jaki sposób zasoby wideo są użytkowane przez uczących się i dlaczego, pozwala także trenerom na dostosowywanie zasad ich tworzenia i dalszego odtwarzania.

System zarządzania nauczaniem nie ma dostępu do interaktywnych funkcji wideo

Gry i inne funkcje interaktywne, takie jak testy i quizy, sprawiają, że kursy wideo są przyjemniejsze i bardziej angażujące dla uczniów. LMS nie może dokonywać tych modyfikacji ze względu na ograniczone możliwości obsługi filmów. Chociaż świetnie radzi sobie z osadzaniem interaktywnych funkcji w większości materiałów do nauki, nie robi tego w przypadku wideo. Nie zapewnia również konkurencyjności i elementów grywalizacji, które dostarczają bardziej wymagających doświadczeń edukacyjnych.

 

 

Współczesne platformy wideo oferują także gotowe treści podane w przystępnej formie

Decydując się na wideo-learning dla swojej firmy, nie jesteś skazany/a na LMSa z ograniczoną pojemnością i opcjami czy platformy stricte hostingowe oraz samodzielne dbanie o treści edukacyjne dla swoich pracowników. Czasem warto rozważyć, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie wykup abonamentowego dostępu do tzw. dedukowanych stref wiedzy. Zawierają one zwykle krótkie firmy edukacyjno-treningowe przygotowane przez ekspertów, które mogą służyć na przykład jako uzupełnienie (lub stanowić alternatywę dla) tradycyjnych szkoleń. Przewagą tego typu stron jest zazwyczaj:

  • przyjazna oprawa i łatwość w obsłudze,
  • szeroki zakres i bieżąca aktualizacja treści,
  • zwięzła formuła prezentowanego materiału zgodna z ideą microlearningu,
  • dostęp do wysokiej klasy specjalistów,
  • brak konieczności weryfikacji zawartości czy instalacji dodatkowego oprogramowania,

Jako przykład może posłużyć tutaj między innymi platforma LinkedIn Learning. Firma Alogic, będąc świadoma wyzwań współczesnych pracowników, liderów oraz zespołów HR, również stworzyła własną alternatywę internetowego wideo-kompendium wiedzy z zakresu kluczowych kompetencji przyszłości. Jeśli jesteś zainteresowany/a tego typu współczesnym narzędziem rozwoju, zapraszamy serdecznie do kontaktu – z przyjemnością opowiemy o możliwościach, jakie ono oferuje.

Bądź na bieżąco. Zapisz się do naszego newslettera

Czego jeszcze możemy Cię nauczyć