Jak wybrać i ocenić szkolenie.

Jak wybrać i ocenić szkolenie.
Podziel się

O tym, że należy szkolić pracowników, wie każdy świadomy pracodawca. Stałe podnoszenie kompetencji zespołów i kadry menadżerskiej to jednocześnie inwestycja w rozwój firmy. Pozostaje jednak pytanie, jak spośród ogromnej oferty szkoleń dla biznesu wybrać to najlepsze, które zarówno pracownikom, jak i całej firmie przyniesie wymierne korzyści.

Jak rozpoznać potrzeby szkoleniowe w firmie?

Zanim wybierzesz szkolenie odpowiednie dla Twojego biznesu, powinieneś ustalić jego cel. Zazwyczaj impulsem do poszukiwania sposobu na podniesienie kompetencji staje się problem, np. nieefektywna współpraca pomiędzy działem handlowym i marketingiem, spadające zyski ze sprzedaży czy narastające konflikty w zespole. Jednak ich przyczyny leżą o wiele głębiej. Dokładna analiza potrzeb, zrealizowana samodzielnie lub przy wsparciu firmy szkoleniowej, powinna zidentyfikować problem np.: brak znajomości technik negocjacyjnych lub niewystarczające kompetencje menadżerskie u lidera zespołu.

Potrzeby szkoleniowe nie muszą wynikać jedynie z zaistniałego problemu. Sami pracownicy coraz częściej wyrażają zainteresowanie podnoszeniem swoich kwalifikacji, upatrując w nich szansę na rozwój osobisty i zawodowy. Szkolenia dla biznesu stają się więc okazją do zdobycia przewagi konkurencyjnej nie tylko w branży, w jakiej firma funkcjonuje, ale także na rynku pracodawców, pozwalając na zatrudnianie lepiej wykwalifikowanych fachowców oraz chroniąc przed utratą kluczowych pracowników.

Szkolenia dla biznesu - rodzaje

Na rynku dostępne są zarówno szkolenia prowadzone w formie otwartej, jak i zamknięte – i żadne z nich nie są obiektywnie najlepsze. Dlatego zanim zdecydujesz się na konkretny rodzaj szkolenia, poznaj wady i zalety każdego z nich.

Szkolenia otwarte przeznaczone są dla pracowników różnych firm, co sprawia, że poruszany temat często bywa analizowany na poziomie bardziej ogólnym, np. w nawiązaniu do całego sektora czy branży. Ogromna zaletą szkoleń otwartych jest jednak możliwość wymiany opinii pomiędzy uczestnikami oraz nawiązania nowych kontaktów biznesowych, ucząc tym samym nowego spojrzenia na problem. Szkolenia otwarte sprawdzą się także w sytuacji, gdy chcemy przeszkolić pojedynczych pracowników.

Szkolenia zamknięte dedykuje się potrzebom konkretnej firmy i jej pracowników. Poruszany problem analizowany jest bardziej szczegółowo – w oparciu o realne sytuacje, z jakimi uczestnicy stykają się przy swoich stanowiskach pracy. Szkolenia zamknięte organizowane są zwykle dla całego zespołu lub działu, zapewniając zindywidualizowany program spotkania oraz pełną kontrolę nad tym, kto i kiedy poprowadzi szkolenie. 

Ocena skuteczności szkolenia

Po zakończeniu szkolenia koniecznie należy zmierzyć jego efekty. Dlaczego? Tylko dokładna weryfikacja rezultatów pozwala właściwie ocenić, czy kierunek rozwoju pracowników został wybrany prawidłowo, i czy zainwestowany budżet jest dobrą inwestycją. Właściwa ocena wyników pozwala wyciągnąć wnioski na przyszłość, by z każdym kolejnym szkoleniem proces podnoszenia kompetencji pracowników był coraz bardziej skuteczny. Zgodnie z najpopularniejszym modelem opracowanym przez Donalda Kirkpatricka, badanie efektywności powinno uwzględniać następujące parametry:

  • reakcje, czyli osobiste opinie uczestników na temat szkolenia;
  • wiedzę, czyli zakres w jakim uczestnicy przyswoili sobie nowe informacje lub umiejętności;
  • poziom implementacji zdobytej wiedzy i umiejętności w codziennej pracy;
  • rezultaty, rozumiane jako wpływ procesu szkoleniowego na aktualną sytuację firmy.

Wybór tematu i zakresu szkolenia to pierwszy krok do sukcesu. A po czym poznać dobrego szkoleniowca?
 

Bądź na bieżąco. Zapisz się do naszego newslettera

Czego jeszcze możemy Cię nauczyć