Szkolić, ale jak? Porównujemy tradycyjne i multimedialne metody szkoleniowe (online)

Szkolić, ale jak? Porównujemy tradycyjne i multimedialne metody szkoleniowe (online)
Podziel się

Postęp technologiczny zrewolucjonizował branżę szkoleniową, oferując HR-owcom i menadżerom więcej opcji oraz metod edukacyjnych, niż kiedykolwiek wcześniej. Firmy mają teraz dostęp do wszelkiego rodzaju narzędzi cyfrowych, takich jak filmy video i platformy online, dzięki którym nauka staje się szybka, łatwa i przyjemna. Mogą przy tym nadal wykorzystywać wypróbowane i sprawdzone sposoby, czyli tradycyjne szkolenia na sali bądź „on-the-job”.

Współcześni trenerzy również stają na wysokości zadania, dostosowując prezentowane treści do trzech kluczowych stylów uczenia się: wzrokowego, słuchowego oraz kinestetycznego. Doświadczeni szkoleniowcy potrafią także efektywnie pracować z grupami składającymi się z uczestników, którzy różnią się, jeśli chodzi o wiek, umiejętności oraz poziom zaangażowania.

Jak podaje Association for Talent Development, na szkolenie pracowników przeznaczamy rocznie prawie 32 godziny. A przy tak wielu dostępnych opcjach i wiecznym braku czasu (a czasem i motywacji), zdecydowanie, które metody rozwoju będą dla nich najlepsze, może stanowić nie lada wyzwanie. W poniższym artykule omawiamy mocne i słabe strony zarówno tradycyjnych form szkolenia, jak i współczesnych rozwiązań online (typu video-learning) oraz podpowiadamy, co sprawdza się lepiej w danych okolicznościach.

 

Tradycyjne metody szkoleniowe

Zacznijmy od analizy standardowych możliwości rozwoju, takich jak:

  • szkolenia stacjonarne prowadzone przez trenerów w wynajętej sali lub siedzibie firmy,
  • praktyczne przyswajanie wiedzy, np. w trakcie wykonywanych obowiązków (tzw. „hands-on training”),
  • coaching oraz mentoring.

Duża liczba firm nadal korzysta z tradycyjnych metod szkoleniowych, mimo że współczesne trendy skłaniają się między innymi ku video-learningowi. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że kiedy do organizacji zaczęły wkraczać nowinki edukacyjne, trenerzy zaczęli opracowywać lepsze techniki i bardziej zaawansowane pomoce szkoleniowe, aby stworzyć programy rozwojowe, które będą łatwe do utrzymania i oferujące korzyści podobne do tych, które zapewniają formy interaktywne.

Poniżej sprawdzamy, jak im się to udało, przyglądając się zaletom i wadom tradycyjnych metod treningowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na szkolenia stacjonarne.

Zalety

  1. Pracownicy są zaznajomieni z salami szkoleniowymi, a tym samym z metodologią procesu grupowego. Nie muszą więc uczyć się jej od zera, w przeciwieństwie do np. obsługi platformy e-learningowej.
  2. Szkolenie stacjonarne zwykle odbywa się w zorganizowanym, cichym otoczeniu, dzięki czemu nie występuje presja pracy i chaos obecny często w przestrzeni roboczej.
  3. Obecny jest „ludzki” aspekt uczenia się. Pracowników szkoli osoba, z którą mogą porozmawiać, a także zadawać jej pytania i otrzymać natychmiastowy feedback.
  4. Szkolenie stacjonarne jest interakcją w grupie. Pracownicy mogą się ze sobą komunikować, dzielić informacjami, uczyć się od siebie nawzajem i czuć się swobodnie. Wzmacnia to proces edukacyjny. Idąc za tym, szkolenie stacjonarne uczy nie tylko umiejętności potrzebnych do wydajnego wykonywania pracy, ale także profesjonalizmu, produktywności i współpracy.
  5. Jak podaje GlobeNewswire, 51% dorosłych osób deklaruje, że najlepiej przyswajają oni wiedzę poprzez aktywny udział w procesie edukacyjnym, co przemawia na korzyść tzw. „training on-the-job”.
  6. Jeśli w grę wchodzą programy mentoringowe, dodatkowym benefitem będzie zacieśnienie relacji z pracownikami, którzy czują się bardziej związani z firmą i wspierani przez nią, co z kolei przekłada się na mniejszą liczbę zwolnień i lepszą wydajność.

Wady

  1. Szkolenia stacjonarne bywają monotonne. Informacje zgromadzone w jednej sesji to zwykle za dużo, by ludzki mózg mógł sobie z nimi poradzić. W rezultacie cierpi na tym retencja.
  2. Szkolenie stacjonarne może być trudne do zaplanowania, nie tylko dla pracowników pracujących na niekonwencjonalnych zmianach – pamiętaj, że w grę wchodzi zwykle kilka różnych harmonogramów, a do tego kalendarz trenera.
  3. Szkolenie stacjonarne zwykle nie zapewnia praktycznego doświadczenia związanego ze sprzętem, procesami i materiałami, których jego uczestnicy faktycznie używają w pracy. Podana w ten sposób porcja wiedzy nie jest więc w pełni adekwatna.
  4. Szkolenie grupowe nie jest spersonalizowane i nie rozwiązuje indywidualnych problemów poszczególnych pracowników. Brakuje w nim możliwości utworzenia ścieżki rozwoju dla osób, które np. uczą się szybciej od innych.
  5. Szkolenie stacjonarne nie może odbywać się w dowolnym momencie, zgodnie z możliwościami czasowymi i preferencjami pracownika, w przeciwieństwie do video-learningu.
  6. Programy mentorskie wymagają, aby najlepsi ludzie odeszli od swoich głównych ról, aby rozwijać nowych członków zespołu. Chociaż zwykle opłaca się to na dłuższą metę, zastanów się, czy jesteś skłonny/a dokonać tego kompromisu.
  7. Jedną z największych wad szkolenia stacjonarnego prowadzonego przez trenera jest brak skalowalności. Ta metoda wymaga obecności instruktora przez cały czas i może się skomplikować, gdy rozmiary grup stają się zbyt duże dla interakcji jeden na jeden.
  8. Szkolenie typu „hands-on” nie sprawdzi się w przypadku wszystkich bez wyjątku. Aby jego zastosowanie było możliwe i skuteczne, należy najpierw dobrze poznać daną osobę, aby określić, czy jest ono spójne z jej stylem uczenia się.

 

Strefa wiedzy Alogic dla biznesu

 

Multimedialne metody szkoleniowe (online)

Poprzez multimedialne metody szkoleniowe odbywające się drogą internetową rozumiemy:

  • interaktywne szkolenia e-learningowe,
  • video-learning „on-demand”,
  • inne formy rozwoju, do których wykorzystywany jest komputer lub inne urządzenia multimedialne (np. smartfony) oraz rozmaite aplikacje.

Najpopularniejszy z powyższych jest obecnie video-learning. Jak podają Retrieve oraz Panopto, 96% firm twierdzi, że video pomaga im lepiej i szybciej szkolić pracowników, zaś 75% osób uważa, że chętniej obejrzy film niż przeczyta e-maile, artykuły lub dokumenty. W poniższej analizie zalet i wad skupiliśmy się zatem na tej konkretnej formie rozwoju.

Zalety

  1. Video-learning nie ma ograniczeń liczbowych. Podczas gdy szkolenie stacjonarne może pomieścić maksymalnie sto lub dwieście osób na sesję, dostęp do platformy online może być wysłany każdemu pracownikowi w organizacji.
  2. Video-learning jest szybszy. Dotyczy to nie tylko samej nauki – tę formę edukacji można wdrażać w czasie rzeczywistym, aby podnosić kwalifikacje pracowników, podczas gdy szkolenia stacjonarne wymagają planowania i, jak wspomnieliśmy we wcześniejszym punkcie, mogą pomieścić tylko określoną liczbę uczestników w jednej sesji.
  3. Video-learning może być ukierunkowany. Można go modyfikować dla różnych grup osób w zależności od umiejętności, które muszą rozwinąć, a nawet spersonalizować dla każdego uczestnika z użyciem uczenia adaptacyjnego.
  4. Pracownicy mogą korzystać z modułów video-learningowych w dowolnym miejscu i czasie. Są one również przyjazne dla urządzeń mobilnych, a tym samym oferują użytkownikom łatwość i swobodę uczenia się, jak nigdy dotąd.
  5. Video-learning pozwala oszczędzić pieniądze. Ponieważ nie ma potrzeby zatrudniania dedykowanego personelu ani trenerów, ta forma rozwoju wymaga nawet 50% mniej kosztów operacyjnych w porównaniu do szkolenia stacjonarnego.
  6. Treści video-learningowe można w łatwy sposób zmodyfikować. Kiedy tworzysz niestandardową platformę e-learningową, wejście do programu w celu wprowadzenia i aktualizacji treści może być problematyczne. Prawdopodobnie będziesz też musiał/a współpracować z administratorem systemu lub informatykiem, aby uzyskać dostęp do panelu zarządzania. Z drugiej strony treści video – zwłaszcza animowane – można łatwo aktualizować, aby były spójne z potrzebami szkoleniowymi Twojej firmy.
  7. Treści e-learningowe pozwalają na wyjaśnienie nawet najbardziej skomplikowanych zagadnień w prosty i angażujący sposób, sprawiając, że nauka zmienia się w przyjazne i wciągające doświadczenie.

Wady

  1. Chociaż mówi się, że dzięki video-learningowi pracownicy zapamiętują o wiele więcej informacji, nie będzie to prawdą w każdym przypadku. Niektórzy ludzie po prostu uczą się lepiej w „staroświecki sposób” (tj. poprzez szkolenia stacjonarne) i uważają moduły multimedialne za kłopotliwe. Jest to najważniejszy z powodów, dla których tradycyjne metody rozwoju są nadal powszechnie akceptowane.
  2. Jeśli uczestnicy mają możliwość odbycia kursu video-learningowego we własnym tempie, może to łatwo przynieść odwrotny skutek. Pracownicy mogą odkładać prosty moduł na tygodnie, a nawet miesiące. W ekstremalnych przypadkach, zadania video-learningowe stają się po prostu kolejnymi pozycjami, które trzeba odhaczyć z check-listy. Dlatego tak ważne jest, aby dobrać odpowiedniego partnera do współpracy w zakresie zaprojektowania kursu lub platformy z filmami.
  3. Video-nauka jest często indywidualnym doświadczeniem, podczas gdy inne metody szkoleniowe obejmują pracę w grupie i budowanie relacji. Takie podejście może działać u osób, które najlepiej uczą się w pojedynkę, ale może nie być skuteczne w przypadku typowych team-playerów. Tę niedogodność można pokonać łącząc szkolenie video z bardziej interaktywnymi metodami szkoleniowymi, takimi jak np. coaching i mentoring.

 

Strefa wiedzy Alogic dla biznesu

 

Podsumowanie

Jak już zapewne zauważyłeś/łaś, zarówno tradycyjne szkolenia, jak i multimedialne rozwiązania dostarczane drogą online mają swoje własne nisze w szkoleniach korporacyjnych.

Czy jest więc sposób, który wykorzysta moc obu? Oczywiście. Blended learning – czyli nauczanie mieszane – pomaga wypełnić luki w obu metodologiach, łącząc korzyści oferowane przez każdą z nich oraz zapewniając najbardziej efektywne rezultaty.

Mając na uwadze jego dobrodziejstwa i fakt, że w ciągu najbliższych pięciu lat video-learning najprawdopodobniej stanie się tak naprawdę formą komunikacji wewnętrznej, stworzyliśmy unikalną platformę online. Dzięki niej, Twoi pracownicy będą mogli bez wychodzenia z domu czy biura obcować z naszymi doświadczonymi trenerami, którzy chętnie odwiedzą Was również osobiście, w zależności od potrzeb. Zapraszamy do odwiedzin strony oraz kontaktu – z przyjemnością przedstawimy możliwości współpracy.

Bądź na bieżąco. Zapisz się do naszego newslettera

Czego jeszcze możemy Cię nauczyć